2014. január 19., vasárnap

Szent Ágostonról egy fél dióban

Aurelius Augustinus (Szent Ágoston) (4.-5. század)
Legismertebb műve a Vallomások címet viseli. Ágoston itt a személyes élettörténetet, élményeket a filozófiai érvelés eszköztárába emeli. Keresztény megtérésének történetéből kiindulva kívánja gondolkodásának alapvető bizonyosságait bemutatni, illetve mellettük érvelni.
Ágostonnál kulcsfontosságú a szubjektum, „a belső ember”. A szabad akaratról és az Isten városáról című munkájának is alapvelő érve, hogy, ha nem léteznénk, nem kételkedhetnénk, ill. nem is tévedhetnénk, tehát teljesen biztos, hogy a gondolkodás szubjektuma létezik. Ez az öntudat bizonyossága. A „szubjektivitás” vagy „személyesség” tehát ismeretelméleti garancia itt és nem olyasmi, ami leértékelné a meggyőződéseinket.
[Figyeljünk fel arra, hogyan kezeljük a személyességet mindennapi gondolkodásunkban: Néha gyengíti a meggyőződés érvényét, például, amikor valamit „személyes elfogultság”-nak minősítünk, máskor viszont éppen abszolút érvényességet kölcsönöz egy bizonyosságnak pl., amikor „személyes tapasztalat”-ra hivatkozunk.]
Az ember földi életének időbelisége visszatérő témája Ágoston műveinek. Leghíresebb elemzése az időről a Vallomások XI. könyvében olvasható. Az idő lényege az elmúlás, ezáltal időbeli nem valóságos lét, pontosabban nem az igazi lét. A múlt már nincs, a jövő még nincs és a jelen szüntelenül a múltba hanyatlik. Ezáltal gyakorlatilag szétforgácsolódunk az időben. A kereszténység központi tanítása, amely szerint Isten Jézus Krisztusban emberré lett, tehát az örökkévaló időbelivé, azaz a tökéletes tökéletlenné vált az isteni kegyelem megnyilatkozásaként, Istennek az emberek iránt való szeretete megnyilvánulásaként, Ágostonnál ebben az összefüggésben nyer értelmet. Az Örökkévaló megjelenik az időben. Jézus Krisztus személyében épp ez a paradoxon, ez a teljesen emberfeletti, amelyet a véges, azaz időbeli emberi értelem nem képes felfogni. Isten azonban lehetővé teszi számunkra a személyes vallási tapasztalatot, amely túlmutat az időbeliségen. Isten kegyelme azonban még ennél is többet kínál: Örök életet, az Isten életében való részesülést. Az ember (és e világ) időbeli, tökéletlen léte egy örök (azaz időn kívüli), tökéletes létre utal mint céljára.
Fontos itt, hogy a tökéletlenség, amely ezt a világot jellemzi, nem más, mint hiányosság: Ami időbeli, az nem létezik igazán. A világban tapasztalható rossz (szenvedés, hibák, gonoszság stb.) nem valami önálló dolog, sőt nem is valami, hanem épp semmi, azaz léthiány. Isten teremtett mindent, ami van és minden jó, ami van; viszont a rossz „nem van”, azaz nincs; lényege szerint hiányosság, a jó hiánya. Amit tehát Isten teremtett, az van és jó, a tökéletesedés terei, az emberi szabadság terei, a hiányok azok a jelenségek, amelyeket gyakran mint rosszat észlelünk ebben a világban, amely azonban csak az Örökkévalóság előszobája, ahová a bűnbeesés következtében került az emberiség. Az emberi élet végső és legfontosabb (egyetlen helyes) vonatkoztatási rendszere az örökkévalóság.