2013. november 25., hétfő

Epiktétoszról egy fél dióban

Epiktétosz (i. sz. 1. sz.)
Epiktétosz szerint a filozófia elsődleges feladata, hogy konkrét életszemléleti elveket biztosítson számunkra. Mire kell törekedni és mit kell elkerülni? Ez a legfontosabb kérdés az emberi élettel kapcsolatban és ezért a filozofálás alapkérdése is ez. A filozófus azonban nem csak elméletben válaszolja meg ezt a kérdést, hanem a saját életében valósítja meg elveit, mégpedig anélkül, hogy sokat prédikálna róluk. A filozofálás célja tehát nem valamilyen tudás, hanem a helyes élet.
Epiktétosz felhívja a figyelmünket, hogy amikor arra vagyunk kíváncsiak, hogy mire kell törekednünk és mitől óvakodnunk, akkor mindenekelőtt azt a kérdést kell feltennünk, hogy mi múlik rajtunk és mi nem. Nyilvánvaló ugyanis, hogy hiába is törekednénk olyasmire, ami nem rajunk múlik. Ennek a tételnek a fordítottja nem ennyire nyilvánvaló: Gyakran félünk olyasmitől, aminek elkerülése vagy elszenvedése nem a mi döntésünktől, cselekedeteinktől függ. Epiktétosz azt javasolja, szoktassuk hozzá magunkat, hogy ne nyugtalankodjunk semmi miatt, aminek bekövetkezése, vagy elmaradása nem rajtunk múlik, azaz nem egyes egyedül a mi tevékenységünktől függ.
Ebből a megközelítésből következik, hogy a saját belső világunk kerül az érdeklődés középpontjába, egész pontosan az adottságokhoz való viszonyulás lesz a legfontosabb. Bármi történik, módunk lesz rá, hogy helyesen viselkedjünk, azaz, hogy helyesen viszonyuljunk a tényekhez.
Abból a tapasztalatból, hogy egy adott tényálláshoz többféleképpen viszonyulhatunk, annak a szabadságnak a belátása következik, hogy lehetőségünk van megváltoztatni a dolgokhoz való viszonyulásunkat és így azt a módot, ahogyan velük érintkezünk, azaz azt, ahogyan a tények érintenek bennünket.
„Nem a tények zavarják az embereket, hanem a tényekről alkotott vélemények. A halálban például nincsen semmi szörnyű; ha szörnyű volna, Szókratésznak is úgy tűnt volna(…) Így hát sohase másokat okoljunk, amikor akadályokra bukkanunk, vagy nyugtalanok vagyunk; magunkat, azaz a magunk véleményét hibáztassuk.” (Epiktétosz: Kézikönyvecske. Ford. Sárosi Gyula, Budapest, Európa Könyvkiadó 1978)

Az a képességünk, hogy alakítani tudjuk az adottságokhoz (a saját adottságainkhoz és a külvilág adottságaihoz) való viszonyunkat és, ezáltal képesek vagyunk helyzetek átértelmezésére, nagyban megkönnyíti az életet.