2014. január 23., csütörtök

René Descartes-ról egy fél dióban

René Descartes (17. sz.)
Descartes gondolkodásának központi problémája a bizonyosság, a biztos ismeret kérdése. Célját, hogy a másoktól vakon átvett hiedelmek összességét a belátáson alapuló igaz ismeretek logikus rendszerével váltsa fel, azzal az analitikus módszerrel szeretné megvalósítani, amelyet legismertebb írásában fejt ki, amely az Értekezés az ész helyes vezetésének módszeréről címet viseli. Ennek lényege, hogy a legegyszerűbb ismeretekből kiindulva deduktív bizonyítások segítségével kell az egyre összetettebb ismeretek felé haladni úgy, hogy a következtetés minden lépésénél csakis a kétségtelenül helyes (azaz az előző ismeretből nyilvánvalóan következő) ismereteknek szavazunk bizalmat.
E program kiindulópontja az ismeretek kétségbevonhatatlan alapjának kell lennie, amelyhez módszeres kételkedéssel, azaz a már meglévő bizonyosságaink szisztematikus leépítésével juthatunk el. Elmélkedések az első filozófiáról című írásának első elmélkedésében (Azokról a dolgokról, amelyek kétségbe vonhatók) Descartes szkeptikus érveket sorakoztat fel annak érdekében, hogy rámutasson legalapvetőbb hiedelmeink bizonytalan voltára.
Mindenekelőtt látnunk kell, mondja, hogy a világról alkotott elképzelésünk az érzékelés segítségével alakult ki, ugyanakkor érzékeink gyakran becsapnak bennünket. Mivel nem tudunk egészen biztosan megmondani, mikor vagyunk érzékcsalódás áldozatai és mikor nem, a legcélszerűbb, ha az érzékelés segítségével nyert bizonyosságainkat elvetjük. További problémát jelent, hogy képtelenek vagyunk minden esetben különbséget tenni álom és ébrenlét között, ezért ajánlatosnak látszik elvetni mindazt, amit egyáltalában észlelek, tulajdonképp a világról alkotott összes képzetemet ki kell zárnom a biztos ismeretek szférájából. Így nem marad semmi, ami tapasztalati volna. Igen ám, ugyanakkor vannak olyan ismereteink, amelyek nem valami meglévőnek a tapasztalatán, hanem valami elméletinek a definíciókon alapuló konstrukcióján alapszik: ez a matematikai tudás (Descartes-nál: geometria és aritmetika). A matematikai bizonyosságok nem a tapasztalatból erednek ugyan, ugyanakkor nagyon is lehetséges, hogy tévedek egy matematikai kérdés megválaszolásakor. Hogyan lehetséges a téveset a helyestől megkülönböztetni? Hogyan lehetek biztos benne, hogy épp most nem tévedek? A harmadik szkeptikus érv épp erre a bizonytalanságra hivatkozik: lehetséges, hogy Isten úgy intézte, hogy mindig tévedjek, valahányszor egy adott matematikai műveletet elvégzek, de én ezt a tévedésemet ne vegyem észre.
Egyetlen egy dolog biztos csak, hogy, akár tévedek, akár helyesen, akár tévesen gondolkodom, léteznem kell gondolkodó dologként. A gondolkodás képessége az egyetlen, ami teljes bizonyossággal létezik és hozzám tartozik; minden más kétségbe vonható, tehát kétséges. A legbizonyosabb ismeret tehát az, hogy gondolkodom, hogy vannak gondolataim.
Descartes a harmadik és a negyedik elmélkedésben ezeknek a gondolatoknak a vizsgálata során azt „találja”, hogy rendelkezik egy tökéletes lény (Isten) képzetével és, hogy ez a gondolata más természetű, mint az összes többi (mint láttuk, kétséges) gondolata. Isten képzetéhez ugyanis definíció szerint hozzátartozik a tökéletesség. (Egy tökéletlen lény nem lehet Isten.) Honnan származhat egy ilyen gondolat, honnan ered Isten képzete? Eredhet-e a tökéletlen világ tapasztalatából, képes-e egy tökéletlen ember képzetet alkotni a Legtökéletesebbről? Descartes válasza: Az abszolút tökéletesség, azaz Isten képzetével csak azért rendelkezünk, mert ő maga helyezte belénk ezt a képzetet; mi magunk nem volnánk képesek ilyesmit a saját tapasztalataink alapján a saját tökéletlen értelmünkkel kigondolni.
A negyedik elmélkedésben a szerző egy figyelemreméltó lépést tesz: Azt állítja, mivel Isten tökéletes, soha nem csaphat be bennünket, mert a megtévesztés, a csalás rosszindulatú vagy gyerekes viselkedés és nem fér össze a tökéletességgel. Descartes így hatástalanítja a harmadik szkeptikus érvet, amely a definícióból levezetett igazságok kétségbe vonását célozta. Nagyon kegyetlen dolog volna Isten részéről, ha a levezetésen alapuló tiszta és világos belátásaim puszta tévedések volnának; ő azonban jóságos, tehát, mindaz, amiről tiszta és világos képzetem van a valóság része és nem illúzió.
Emlékezhetünk, hogy az első szkeptikus érv, amely az érzékcsalódás lehetőségére hivatkozott, a külvilágra vonatkozó tapasztalatunk kétségbe vonására szolgált. Descartes azonban ennek az érvnek a radikalitásából is visszavesz, miután eljut a „természetes világosság” általi belátás kétségtelenségéhez. A külvilág tárgyainak összes tulajdonságával kapcsolatban tévedhetünk, kivéve egyetlen sajátságot, a kiterjedést, amely definíció szerint lényegi sajátságuk a külvilági dolgoknak. Minden minőségüktől el tudok vonatkoztatni és minden minőségül képes megváltozni, a tény azonban, hogy a külvilágot kiterjedt tárgyak alkotják, fogalmilag evidens és kétségbe vonhatatlan. (Ez a gondolat döntő jelentőségű az újkor mérésen, tehát kiterjedésen alapuló tudományainak vonatkozásában.)
Az elmét (a gondolkodást, a „gondolkodó dolgot”, a res cogitans-t) azonban könnyebben megismerhetjük és mindig is jobban ismerjük, mint a fizikai világot (a „kiterjedt dolgot”, a res extensa-t), mert az előbbihez közvetlen és kizárólagos hozzáféréssel rendelkezünk. Ugyanis saját gondolatainkról mindig tudunk és alapvetően csak mi tudunk róluk. Ilyen kétségbe vonhatatlan módon van tudomásunk akaratunk szabadságáról is. Szabad akaratunk és megismerési képességünk tökéletlensége (a tény, hogy nem minden gondolatunk alapul belátáson, vannak nagyon is homályos gondolatataink) sajátos aszimmetriában állnak egymással: Gyakran olyankor is ítéletet akarunk alkotni valamiről, amikor nem rendelkezünk az adott kérdésben belátáson alapuló ismerettel. Ennek a túlzott véleményalkotási igyekezetnek eredményeképp szoktunk időnként tévedni.