2014. január 19., vasárnap

Aquinói Szent Tamásról egy fél dióban

Thomas Aquinas (Tommaso d’Aquino, Aquinói Szt. Tamás) (13. sz.)
Tamás a racionális teológia hagyományához tartozik, amelynek alapvető kérdése, hogy hogyan lehet teológiai kérdésekben, első sorban Isten létének kérdésében racionálisan érvelni. A racionális érvelés olyan érvelés, amely nem a Kinyilatkoztatáson és nem is egyes szerzők tekintélyén, hanem a minden ember számára egyaránt adott világtapasztalaton és a logikailag érvényes következtetési eljárásokon alapul.
Az, amit Tamás „természetes értelem”(ratio naturalis) névvel illet, a saját útját járva képes eljutni a hit igazságaihoz, amelyeket a Kinyilatkoztatásból és az Egyház azon alapuló tanításából ismerünk.
Hogyan lehet a világból Istenre, a Teremtésből a Teremtőre következtetni? – így szól a racionális teológia alapkérdése. Az az eljárásmód, amelyen Tamás a hit igazságait a természetes értelem útján beláthatóvá teszi egy általa és kortársai által is gyakran alkalmazott sajátos filozófiai-didaktikai műfaj a summa (foglalat, összefoglalás) felépítésében is megfigyelhető.
A summa egy tanító (gyakran egyenesen oktatási célt szolgáló) írás, amelynek fő szerkezeti elemei a kérdés, az ellenérvek a kérdésre adandó válasszal kapcsolatban, a tekintélyérvek a kérdésre adandó válasz mellett, a szerző saját álláspontja (a természetes értelem felől megalapozva), végül az ellenérvek részletes cáfolata. Pl.: Kérdés: Van-e Isten? Ellenérv: Úgy tűnik nincs, mert a világban jelen van a rossz. Tekintélyérv: A Szentírás szerint van Isten. Racionális érv: Kell, hogy legyen Isten, mert… Az ellenérv cáfolata: A rossz jelenléte (azaz a jó lokális-időleges hiánya) a világban valójában a jót szolgálja mint eszköz.
Tamásnak öt racionális érvet sorol fel, amelyek belátása szerint Isten létét bizonyítják.
Ez az öt Istenérv, „öt út” a következő:
Az első érv a világban megfigyelhető változáson alapszik (megjegyzendő, hogy ezt Tamás mozgásnak nevezi): A világon minden változás valaminek a valami mássá való átváltozása. Szükség van a változások végső céljára, mert a változás nem tarthat a végtelenbe. Ez a végső cél Isten. (Ezzel az érvvel már Arisztotelésznél is találkozhattunk, a mozdulatlan/mozgatatlan mozgató kapcsán.)
A második érv a hatóóok fogalmából ered. A hatóok az, ami valamilyen változást mint közvetlen előzmény kivált. Minden előzménynek van előzménye és az előzmény előzményének is, ugyanakkor lehetetlen – így Tamás - , hogy végtelen legyen a hatóokok sora. Az első hatóok Isten, aki maga nem szorul semmilyen feltételre, előzményre, kiváltó okra.
A harmadik érv a lehetséges (más megfogalmazásban esetleges) és a szükségszerű fogalompárból adódik. A világ dolgai keletkeznek és pusztulnak, azaz lehetséges, hogy legyenek és az is, hogy ne legyenek; nem szükségszerűen léteznek tehát. Ha van lehetséges, akkor kell, hogy e fogalom párja is létezzék, azaz a szükségszerű, hogy valami szükségszerűen létezzék és ez a szükségszerű létező Isten.
A negyedik érv a tökéletesség fokozataiból származik. Tapasztaljuk, hogy a világban létező dolgok között vannak jobbak és kevésbé jók, a tökéleteshez közelebb és attól távolabb állók. „Van tehát valami, ami a legigazabb, a legjobb, a legnemesebb, és következésképp a leginkább létező…” Ez Isten.
Az ötödik érv a világ célszerűségének tapasztalatán alapszik. Mivel „(…) a természetes testek valami cél szerint működnek; ami nyilvánvaló abból, hogy mindig vagy többnyire ugyanazon a módon működnek, hogy azt kövessék, ami a legjobb (…)” Mivel a célszerűség alapja mindig valamilyen szándék, felmerül a kérdés: Vajon kinek a szándékát követik a világ célszerűen viselkedő dolgai? Természetesen Istenét.
Fontos látni, hogy mind az öt érv fogalmi levezetésen alapul, vagyis úgy működik, hogy egy tapasztalati tény leírásában használatos fogalomból következtet egy másik fogalomra és az ennek a fogalomnak megfelelő tényre.