2013. november 25., hétfő

Platónról egy fél dióban

Platón (i.e. 5. sz., Athén)
Legtöbb műve dialógus formájában íródott. A dialógus szó jelentése párbeszéd, de Platón dialógusi általában nem két, hanem több szereplő beszélgetései, amelyeknek központi figurája Platón mestere, Szókratész, aki többnyire olyan emberekkel beszélget, akiknek valamivel kapcsolatban határozott véleményük, magabiztos álláspontjuk van. Szókratész a beszélgetések során olyasmire kérdez rá, amit beszélgetőpartnere magától értetődőnek, egyértelműnek, kétségbevonhatatlannak gondol. A rákérdezés következtében az egyértelműség, a magától értetődőség megszűnik és a beszélgetőpartner álláspontja meginog. Szókratész módszerét (azt, hogy kérdésekkel irányítja a beszélgetést) bábásnak nevezte, mondván, nem tesz mást, mint segít kimondani („megszülni”) beszélgetőtársának a gondolatát.
A Szókratésszel beszélgetők gyakran az ún. szofisták közül kerültek ki, akik a városállam közéletében történő részvételhez szükséges készségek (alapvetően a vitatkozás, szónoklás és érvelés) tanításával foglalkoztak. Szókratész azonban velük beszélgetve rávilágít, hogy tudásuk látszattudás és bizonyosságaik látszatokon alapulnak. (Ld. ehhez Az állam c. dialógusból vett példát.)
A látszat és a valóság, a jelenség és a lényeg, a vélekedés és az igazság szembeállítás Platón számára alapvető és ezáltal az a kérdés is, hogy hogyan ismerhető meg az igazi valóság, amely a látszatvalóság világa mögött húzódik meg, amelyet „a látszat fátyla” többnyire eltakar előlünk. Mire kell figyelnünk, ha meg akarjuk ismerni a valóságot? A tapasztalati világ múlandó és változékony, az ideiglenesség és az illúzió világa, így rá alapozva aligha tehetünk szert biztos ismeretekre. Mondhatjuk, hogy a tapasztalati világban élve nekünk embereknek nincs is sok esélyünk a biztos tudás megszerzésére, úgyhogy, a legjobb volna talán feladni az ilyen próbálkozásokat. Platón felhívja azonban a figyelmünket, hogy rendelkezünk a tökéletesség képzetével, annak ellenére, hogy a világ, amelyet tapasztalataink közvetítenek nekünk, igencsak tökéletlen. Honnan tudjuk, hogy milyen a tökéletes tudás, a tökéletes jóság, a tökéletes igazság, szépség stb? Honnan van elképzelésünk a tökéletesről, az ideálisról? (A tapasztalatból nem tudhatjuk.) Platón válasza erre, hogy már láttuk mindezt, mielőtt megszülettünk, ezért a megismerés, a tanulás (amennyiben a valóság megismerése) nem más, mint visszaemlékezés. (Kortársaihoz hasonlóan hisz abban, hogy lelkünk már megszületésünk előtt is létezett és ebben a születés előtti időben az ideákat szemlélhette.)
Platón szerint a filozofálás célja, hogy tisztába jöjjünk a dolgok, a jelenségek hátterében álló lényegekkel, ideákkal. Ez a gondolkodási attitűd egyébként napjainkban is jelen van, amikor abból indulunk ki, hogy a világ mindenki által megtapasztalható jelenségei „mögött”olyan törvényszerűségek működnek, amelyeknek megismerése „a tudósok”, a különféle szakemberek feladata és kiváltsága.
A filozófusok lényeglátó képessége szolgál alapul Platón államkoncepciójához is. Ha a filozófusok azok, akik tisztában vannak a dolgok lényegével, akkor a legjobb, ha ők vezetik az államot. Fontos, hogy Platón abból indul ki, hogy az állam berendezése funkcionális és így az állam polgárainak rétegződése is az általuk betöltött funkciókon fog alapulni. Ezek a funkciók az emberi lélek három képességének, funkciójának (azaz három „részének”) felelnek meg. Ezek az alábbiak: Az ész, amelynek sajátos erénye, funkcionális kiválósága a bölcsesség, tehát lényeglátás (a filozófusok rendje felel meg neki). A tetterő, amelynek erénye a bátorság és társadalmi rendje az őrök. A polgárok legalsó rendjét a kézművesek alkotják, akiknek sajátos erényük a mértékletesség. A lélekhez hasonlóan az állam felépítése is hierarchikus és ahogyan az ész feladata a tetterő és a vágyakozás irányítása, úgy a filozófusok dolga, hogy az őröket és kézműveseket vezessék. Platón állam-utópiája, ahol egyébként nincs magántulajdon, van viszont nőközösség és még a zenét is államilag szabályozzák, nem túl szimpatikus, azt azonban látnunk kell, hogy az az elképzelés, amely szerint az állam vezetőinek jobban kell ismerniük a dolgok természetét, mint az átlagos polgárnak, továbbá, hogy a társadalmi együttélés racionálisan megszervezhető és, hogy a társadalom rétegződése funkciókon, feladatkörökön alapszik, ma is népszerű eszmék.