2013. november 25., hétfő

Arisztotelészről egy fél dióban

Arisztotelész (i.e. 4. sz.)

Az erényről
Amikor Arisztotelész azt vizsgálja, hogy mi a helyes élet lényege, azaz mi az erény, akkor (Platónnal ellentétben) nem a társadalom és egyáltalán a világ hierarchikus-funkcionális felfogásából, hanem az életmódok sokféleségéből indul ki. Megkülönböztet teoretikus (szemlélődő), praktikus (szervező, cselekvő) és poétikus (alkotó) életmódot. Az erények egy olyan attitűdök, beállítottságok, lelki alkatok, amelyek abban segítenek, hogy bizonyos életmódoknak megfelelően éljünk. Arisztotelész szerint különbséget kell tennünk észbeli erények és erkölcsi erények között. Az észbeli erényeket mai szóhasználattal intelligenciának, tudásnak, okosságnak neveznénk. Az észbeli erényeket nem lehet túlzásba vinni. (Soha nem lehet valaki túl okos.) Az erkölcsi erények gyakorlása ezzel szemben két szélsőség (hiány és túlzás) közötti középút okos megtalálását jelenti, pl. a bátorság a gyávaság és a vakmerőség közötti középút, a bőkezűség pedig a fukarság és a pazarlás között helyezkedik el. A cselekvő (praktikus) életmód fontos erénye a bátorság, de, aki túl bátor (azaz vakmerő) nem sokáig él, aki viszont gyáva, az olyan lépésektől is visszaretten, amelyeket pedig jó volna megtennie.

A világ lényegéről
Amikor a világ dolgainak lényegére kérdez rá, elutasítja Platón ideatanát mint a világ szükségtelen megkettőzését. A lényeg itt van, ebben a világban. Nincs külön lényeg-világ efölött a jelenség-világ fölött. A dolgok valóságosságukat nem az ideáktól, hanem a formájuktól nyerik. A valóság az anyag bizonyos konkrét formákban. Nem pusztán az anyag, hanem a formával bíró anyag. Forma nélküli anyagot még senki sem látott és tudunk elképzelni semmit, ami ne valamilyen konkrét formában létezne. Minél konkrétabb, minél körvonalazottabb valami, annál valóságosabb. Hogyan jön létre ez a valóság? A keletkezés négy okát nevezi meg:
Szükség van egyrészt anyagra, másrészt formára, továbbá a hatásra is, amely a formálódáshoz vezet. A formálódás, az anyag konkrét formát öltése mindig valamilyen céllal történik. Az anyagi, a formai és a cél-ok mellett a negyedik ok-típus a célok. A változásoknak tehát sajátos céljuk vannak a világban. A világfolyamat tökéletesedési folyamat. Ez a tökéletesedés úgy történik, hogy az anyag egyre megformáltabb lesz. A világfolyamatot a tiszta forma mint mozgatatlan (és mozdulatlan) mozgató tartja mozgásban, oly módon, hogy a világon minden folyamatnak az a célja, hogy tiszta formává váljon. 

A gondolkodás formája, a szillogizmus
Gondolkodásunk alapvetően ítéletalkotás és az ítéletek összekapcsolása következtetésekké. A következtetések premisszákból (feltételekből, előfeltevésekből) és konklúzióból (következményből) állnak.
Egy ilyen szillogizmus például:
(P1) Minden kutya ragadozó
(P2) Bodri kutya
(K) Bodri ragadozó
 A logikailag helyes következtetés konklúziója akkor igaz, ha a premisszák igazak.

Arisztotelész a szillogizmusnak, mint a következtetés szerkezetének leírásával tulajdonképpen a gondolkodás „ha…, akkor…” struktúráját, azaz bizonyosságaink, meggyőződéseink, tudásunk feltételekhez kötött voltára mutatott rá. Minden meggyőződésünk akkor igaz, ha azok a bizonyosságaink, amelyekre az adott meggyőződést alapozzuk, igazak. Sok olyan bizonyosságunk, amelyre meggyőződéseinket alapozzuk kimondatlan, megfogalmazatlan és ezért ellenőrizetlen marad, ezért fontos, hogy megpróbáljuk megfogalmazni előfeltevéseinket, ha fontos dolgokkal kapcsolatban alkotunk véleményt.