2013. november 25., hétfő

A preszókratikáról egy fél dióban

A preszókratikus filozófusok
A preszókratikusok névvel azokat az ókori görög gondolkodókat szokás illetni, akik Szókratész előtt éltek, vagy épp Szókratész és Platón kortársaiként, de olyan problémákkal foglalkoztak, amelyek a Szókratész előtti filozófia érdeklődési körébe tartoznak. Ez az érdeklődési kör a természet, azaz a kozmosz. Ezek a szerzők az emberi világot nem választották el a természeti világtól, ezért nevezik az általuk művelt filozófiát természetfilozófiának.
Az alapvető kérdés itt az, hogy mi a természet működésének alapja, mi a világban a valódi, mi az alapvető, mi az, amin a jelenségek sokfélesége alapul. Ezt a kérdést igyekeznek megválaszolni a Szókratész előtti filozófusok, akik többnyire „A természetről” címmel alkottak gyakran irodalmi formájú szövegeket, amelyekben a kozmosz (e szó egyik jelentése egyébként „rend”) működésének elvét, az őselvet (arkhé), illetve működtető értelmet, szabályt (logosz) keresték.
Néhány preszókratikus néhány mondatban:
Thalész (i.e. 7. sz.): Az arkhé (őselv, ősok) a víz. Ez nyilván azért kézenfekvő, mert a víz egy bizonyos dolog, amely mégis számos formában fordul elő a Földön, tehát egy konkrét, jól azonosítható létező, amely a sokféle jelenség hátterében állhat. Fontos ugyanakkor látnunk, hogy itt nem pusztán a vízről, mint konkrét anyagról, hanem a folyékonyságról, az áramlásról, párolgásról, megszilárdulásról, mint létmódokról is beszélhet Thalész, mint arról a folyamatos átalakulásról, amelyben a világ létezik.
Anaximandrosz (i.e. 7. sz.): A világ őselve a „meghatározatlan, végtelen, határtalan”, görögül az apeiron, a létezők ebből keletkeznek, emelkednek ki, majd ebbe süllyednek vissza.
Anaximenész (i.e. 6. sz.): Az arché a levegő, amely sűrűsödésével és ritkulásával hozza létre a kozmosz létezőit. A víz és a kő sűrűsödéssel, míg a tűz ritkulással jön létre. Ebben a gondolatban nem csak az az érdekes, hogy fontos szerepe van a kialakulásában a megfigyelésnek (a tűz fölfelé törekszik, míg a víz és a kő lefelé hullik a levegőben), hanem az is, hogy a sűrűsödésről-ritkulásról szólva tulajdonképp mennyiségi meghatározásokra vezeti vissza a különféle minőségeket (halmazállapotokat).
Püthagorasz (i.e. 6. sz.): A valóság lényegét, amelyen a kozmosz rendje alapul, a számok jelentik. A számok határolják be a határtalant (apeiron). Minden dolog leírható matematikailag. Püthagoraszt és követőit lenyűgözte a zene: A húrok hosszának aránya és a keltett harmónia közötti összefüggés. (Az a gondolat, hogy a valóság lényege matematikai természetű a modern természettudományban is központi jelentőségű.)
Empedoklész (i.e. 5. sz.): Az arché a négy elem: föld, víz, levegő és tűz. Ezeket két alapvető erő, a szeretet és a viszály mozgatja. A szeretet által közel kerülnek egymáshoz, egységbe forrnak, míg a viszály ismét szétválasztja őket. Ez az egyesülés és szétbomlás a keletkezés és elmúlás. A világon minden múlandó és változó, mert e két erő szüntelen mozgásban van.
Anaxagorasz (i.e. 5. sz.): A világ végtelen sokféle anyagból áll, amelyek között minőségi különbözőségek vannak. Ezek az anyagok meghatározott módon keveredve alkotják a világot és tervszerűséget mutatnak, mert a világot az ész, v. szellem (nousz) rendezi el.
Leukipposz és Démokritosz (i.e. 5-4. sz.): Atomisták. Az atomok apró részecskék, amelyek között mechanikai kölcsönhatás van, mégpedig kauzális szükségszerűség szerint. Démokritosz szerint a dolgoknak vannak elsődleges, azaz objektív tulajdonságaik és másodlagos, azaz szubjektív tulajdonságaik. Az előbbiek az atomok közvetlen tulajdonságai, azaz a sűrűség, kiterjedés és tehetetlenség, míg az utóbbiak csak ezek hatásai az érzékszervekre (pl. szín és szag).
Parmenidész és Zénón (eleai iskola, eleaták)(i.e. 6-5. sz. ): Ami valóban létezik („a lét”) mozdulatlan és változatlan. A mozgás és változás puszta illúzió. Éppígy illúzió a sokféleség és egyáltalán a sokaság is. A lét egy. Parmenidész tanítványa, Zénón számos érvet hozott fel a mozgás lehetetlenségére. Ezek közül az egyik, hogy a kilőtt nyílvessző soha nem ér célba, mivel először meg kellene tennie az út felét, azután a fennmaradó út felét, majd az így fennmaradó út felét stb. és a távolság soha nem lehet nulla, mert a valamennyinek a fele nem lehet nulla.
Hérakleitosz (i.e. 6-5. sz.): A lét nemhogy nem mozdulatlan, hanem épp ellenkezőleg, folytonos változásban, mozgásban, átalakulásban van. „Nem léphetünk kétszer ugyanabba a folyóba.” A lét lényegéhez tartozik az ellentmondásosság. Semmit nem tudunk az ellentéte nélkül elképzelni. „Minden dolgok atyja a háború.” A valóság azonban nem kaotikus: Az értelem (logosz) szabályozza a lét fellobbanásait, változásait. A bölcsesség a logosz megértése.