2014. május 19., hétfő

Ludwig Wittgensteinről egy fél dióban

Ludwig Wittgenstein (20. sz. első fele)
A fiatal Wittgenstein egyik célkitűzése, hogy kijelölje az értelmes beszéd és az emberi megismerés határait. Korai főművében, a Tractatus logico-philosophicus a lehetséges értelmes állításokat tényállításokként, a világot pedig tények összességeként határozza meg. Azok a mondatok értelmesek, amelyek valamely – a világot alkotó – tényállás képei kívánnak lenni. Azon állítások, amelyek jól képezik le a világot, helyesek (amelyek nem jól képezik le, pedig helytelenek). Az igaz állítás a világ találó modelljei. Csak az értelmes állítások lehetnek helyesek vagy helytelenek. Észrevehetjük itt az „értelmes / értelmetlen” kifejezések hétköznapi és filozófiai használata közötti különbséget: A köznapi használatban az „értelmes” gyakran az „igaz” szinonimája, míg logikai-filozófiai szempontból értelmes állítás az, amelyhez valamilyen igazságértéket rendelhetünk, azaz, amely igaz vagy hamis lehet. A szavak használhatóságának feltétele tehát, hogy legyen egyértelmű jelöletük. Wittgenstein feleleveníti azt a Samuel Johnson óta sokszor megfogalmazott gyanút, mely szerint „a nyelv álruhába öltözteti a gondolatot”. Ez az álca okozza, hogy számos eleve megválaszolatlanságra ítélt kérdésünk, ún. metafizikai látszatproblémánk van. A filozófia feladata, hogy a gondolkodásról lehántsa a metafizikát (álkérdéseket) okozó öltözetet, azaz, hogy a nyelvet a logika követelményeihez igazítsa és ezáltal ideális nyelvhasználatot alakítson ki. A nyelvnek a logika által kijelölt határait (tehát a jelölettel bíró kifejezések univerzumának határait) Wittgenstein a világ (és egyben az élet) határainak is tekinti és mindazt, ami ezeken túl van, a misztikum kifejezéssel illeti. Amikor a leíró nyelv illetékességi köréből megpróbálunk kilépni, például úgy, hogy a szubjektumról, a halálról vagy Istenről próbálunk beszélni, megnyilvánulásunk értelmetlen, metafizikai lesz. A filozófus dolga, hogy figyelmeztessen bennünket, ha valami metafizikait találnánk mondani, tehát tényállítás szándékával olyasmit mondanánk, ami nem a tények valamilyen (jó/rossz) modellje, azaz nem minden általunk használt kifejezéshez tartozna egyértelmű jelölet. A Tractatus híres zárómondata így szól: „Amiről nem lehet beszélni, arról hallgatni kell.”

Wittgenstein kései főműve, a csak a szerző halála után napvilágot látott Filozófiai vizsgálódások leginkább aforizmagyűjteménynek tűnik. Míg a Tractatus egymást világos logika szerint követő tételekből áll, addig a Filozófiai vizsgálódásokat egymáshoz gyakran csak igen lazán kapcsolódó paragrafusok alkotják. A kései mű filozófia-felfogása azonban nagyon hasonló ahhoz, ahogyan a fiatal Wittgenstein értelmezte a filozófiát: „A filozófia harc az ellen, hogy nyelvünk a maga eszközeivel értelmünket megbabonázza.” A nyelv továbbra is illúziók forrása, mégpedig olyan módon, hogy félreértjük. A filozófia eszköze, amellyel az értelem nyelv általi megbabonázása ellen harcolhat, nem más, mint a hétköznapi nyelvhasználat minél pontosabb leírása. Metafizikai problémák (megválaszolhatatlan álkérdések) ugyanis akkor keletkeznek, amikor a nyelv nem „köznapi munkáját végzi”, hanem „ünnepel”; azaz, amikor a köznapi nyelv kifejezéseit a szokásostól eltérően használjuk. Azt, hogy mi egy adott kifejezés tényleges jelentése, nem tudhatjuk meg máshonnan, mint használatából. A definíció tulajdonképpen a szó használatának leírása. A jelentés a konkrét kontextusokból (használati helyzetekből) adódik. A szavakat tehát nem úgy értjük meg, hogy felfedezzük utalásukat a jelöletükre, hanem úgy, hogy tapasztalatból ismerjük azokat a helyzeteket, amelyekben épp az adott szavakat használják. Ezért mondja Wittgenstein, hogy egy nyelv megértésének feltétele egy konkrét életforma megértése, ismerete.